tisdag 27 januari 2009

Det där med traditioner

Jag gillar traditioner. I vart fall om de är någorlunda vettiga. Men naturligtvis får man själv välja vilka traditioner man vill ha kvar. På julbordet vill jag absolut ha grisfötter, men jag vill inte äta lutfisk eller dopp i grytan.

Något av det mest traditionsrika är väl bröllop. Då söker vi oss ofta bakåt och vill att bröllopet ska vara riktigt traditionellt och gammaldags. Men det som jag tycker är lite lustigt är att det verkar som om allt färre vet vilka traditioner som hör till ett svenskt bröllop.

Igår kväll gick ett specialprogram på TV om Bonde söker fru. Det handlade om bröllopet mellan "Bonde-Magnus" och hans Emma. De var så söta och rara. Och det var tydligt att de ville att bröllopet skulle vara traditionellt. Magnus valde brudbuketten, för det var mannens uppgift. (Jag tycker det är bra att han skippade idén att stackars Emma skulle ha havre i brudbuketten...) Och kvällen före bröllopet flyttade Emma ut ur deras gemensamma hem, för de skulle inte bo under samma tak natten före bröllopet och han skulle inte få se henne förrän i kyrkan.

Men på andra punkter gick de definitivt på tvärs med de svenska traditionerna. Magnus hade en "bestman" med sig. En "bestman"??? Jag vet vad en besman är. Den använder man när man väger gäddor. Men en "bestman"? Antagligen fyllde den gode vännen rollen som marskalk vid bröllopet, men varför säger man inte det då? Jag har även läst många referat från svenska bröllop där man säger sig ha haft med en "bestman", medan marskalkerna lyser med sin frånvaro. Men jag antar att det beror på att man har tittat på amerikanska filmer. (Själv hade jag två marskalker vid mitt bröllop, så att ingen skulle tro att det var en "bestman"...)

Och väl inne i kyrkan ställde sig Magnus där framme, men Emma var inte med! Hon blev inledd som någon form av boskap av sin far och överlämnades till Magnus. En anglosaxisk tradition, som symboliserar att ägandeskapet över kvinnan övergår från fadern till maken. Den svenska traditionen är att mannen och kvinnan går in tillsammans i kyrkan. Men man har väl tittat på amerikanska filmer.

För ett par år sedan uppmanade Stockholms stifts biskop församlingarna att inte tillåta att kvinnan fördes in på detta förnedrande vis. Det blev ett förfärligt liv. Många var upprörda över att kyrkan inte ville tillåta att man behöll en gammal fin tradition. Men det är ju inte en svensk tradition! Det är tydligt att vi har gjort oss urarva vår egen kultur och våra egna traditioner.

Missförstå mig inte. Naturligtvis får Magnus och Emma gifta sig precis hur de vill. Jag önskar dem lycka till. Jag bara kände för att få skriva lite om hur vi ersätter våra egna traditioner med de amerikanska.

Någon annan gång ska jag skriva vad jag tycker om Halloween och om att den svenske tomten mer och mer ersätts av Santa Claus. :-)

1 kommentar:

  1. Under kalla kriget fruktade vi enbart att bli invaderade av den ena supermakten, Sovjetunionen. Den andra, USA, hade redan invaderat oss - genom våra själar. Även om jag i och för sig gillade mycket av det som var amerikanskt, gillade jag också det europeiska, det svenska, det inhemska. Och jag var stolt (och naiv) nog att anse att om ryssarna anföll oss på östkusten och om jänkarna landsteg på västkusten för att möta det ryska hotet, skulle vi föra ett tvåfrontskrig mot dessa båda. Helt naiv var väl dock inte denna inställning, för (om vi nu bortser från att ett krig mellan supermakterna förmodligen hade förvandlats till ett kärnvapenharmageddon) hade den största delen av deras konventionella stridskrafter bundits upp i Tyskland-Polen, varvid den svenska armén, som på denna gamla, goda tid efter allmän mobilisering hade uppgått till en miljon man, hade kunnat åstadkomma både det ena och det andra. Men visst är jag nöjd med att vi styrdes mer av Washington än av Moskva. Nå, till saken! Efter denna introduktion vill jag bara säga att jag håller med dig. Ibland tror jag inte att jag bryr mig så mycket om traditioner, men innerst inne vill jag att de svenska traditionerna skall leva kvar och inte ersättas av amerikanska. Om utvecklingen fortsätter kommer vi väl snart att fira Thanksgiving och äta kalkon, nackad och fylld av Sarah Palin. Påskkärringar försvinner och ersätts av Halloweenmonster. Julmust ersätts av Cola.
    Och den svenska armén ... Ja, den kommer snart bara bestå av en infanteripluton utkommenderad till Långtbortistan.

    SvaraRadera