tisdag 8 september 2009

Helt fantastisk

Nu har jag äntligen läst Stieg Larssons Män som hatar kvinnor. Alla andra har redan läst den, jag vet, men jag måste ändå få avge ett vittnesbörd. Den var banne mig en av de allra bästa, ja kanske rent av den bästa, av de böcker jag läst inom genren. En intelligent sammanhållen intrig som gör att man bara längtar efter att få läsa ännu ett kapitel.

Det enda jag inte förstod var Harriet Vangers förkärlek för Gamla Testamentets apokryfer. Mikael Blomkvist lånade ju till och med ett exemplar av apokryferna för att läsa dem, men man fick aldrig veta om det fanns någon koppling till historien i övrigt.

Men boken var som sagt jättebra. Jag har de båda andra böckerna i serien också. Jag fick trilogin i födelsedagspresent. Det är frestande att börja på nästa, men jag tror att Pär Lagerkvist får komma emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar