torsdag 3 december 2009

Vad då bötning???!!!

I ett TT-telegram som ni kan läsa här, står det om några ungdomar som hotat att klippa fingrarna av en 13-årig pojke om han inte gav dem pengar. I telegrammet och i tidningsrubriken kallas detta för bötning. Vad då bötning? Det är väl rån som är det rätta ordet. Jag blir så trött på att man hittar på ord som innebär att man mildrar innebörden i brotten. Böter är en del av rättsprocessen, och kan bara utdömas av staten. Det dessa brottslingar ägnar sig åt är rån och ingenting annat.

Det är samma sak, som när någon blivit skjuten på nära håll. Då säger polisen av alla till tidningarna att det var "en ren avrättning". Ja men då så. Avrättningar är ju något som också utdöms av rättssystemet (dock ej i Sverige.) Men det är ju inte fråga om några avrättningar. Det heter mord!

11 kommentarer:

  1. Ja du Robert, vän av ord, tiden är ur led rent ut sagt/skrivet. Jag är helt klart gammeldags i den här frågan. Hänger snart inte med i allt det nya. Bötning har jag aldrig tidigare hört/läst.
    Var är vi på väg?
    Till ett nytt språk månne....

    SvaraRadera
  2. Du är kanske till och med gammal nog att minnas de saker jag nämnde i inlägget nedanför detta. ;)

    SvaraRadera
  3. Läs kommentaren under ditt förra inlägg....

    SvaraRadera
  4. Robert jag skulle gärna sätta in bilden till höger men jag klarade det inte....
    Hur göra???

    SvaraRadera
  5. Inger, logga in på din sida och gå till layout. Där väljer du "Lägg till en Gadget." Då kommer det upp en ruta med olika alternativ. Välj "Bild". Sedan är det bara att lägga in adressen till bilden och eventuell bildtext.

    SvaraRadera
  6. Hur då lägga in bildens adress?
    jag har fört över bilder förut och då kunde jag bara kopiera bilden och spara på skrivbordet för att sedan hämta upp den, men det funkar inte med den här bilden...

    SvaraRadera
  7. Hurra jag fixade det, men som ett eget inlägg.

    SvaraRadera
  8. Så bra. I övrigt är svaret på din fråga att man högerklickar på bilden och väljer "view image". Då får man upp bilden i ett eget fönster och kan kopiera adressen.

    SvaraRadera
  9. Ja, det var det där med att kalla skvaller för nyheter...

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  10. Hej Pennelina, kul att träffa på ännu en skrivande värmlänning!

    SvaraRadera
  11. Håller helt med dig Robert!

    Har aldrig sett exemplet med "bötning" - men jag tycker också att det är ett riktigt oskick med alla dessa "avrättningar" som ju i själva verket bara är råa mord fullständigt utanför alla rättssystem.

    SvaraRadera