torsdag 4 februari 2010

Lektörsutlåtande

Idag kom det! Lektörsutlåtandet från Författarcentrum över min barnbok Magiska Skogen. Gissa om det var spännande att få läsa!

Språket är enkelt och tydligt och flyter bra. Jag kan tänka mig att många barn kan tycka om att lyssna på den här historien som både är mycket fantasieggande men också har ett miljötema inbäddat i sig.
Men det finns några saker som jag tycker att du behöver arbeta med. Först och främst är det dramaturgin. Redan de gamla grekerna visste hur man fångade en publik - genom att byga upp historien på ett sätt att publiken blev nyfiken och hela tiden ville veta mer. Det sätten att berätta en historia på lever kvar än idag. Naturligtvis kan man berätta en historia på annat sätt också, men då får man fånga läsaren med stämningar, fakta eller något annat starkt.

Lektören tycker att det är lite för mycket tillbakablickar i början på kapitlen, och det kan jag hålla med om. Det beror på att jag från början tänkte mig det som tio självständiga böcker, som ändå skulle läsas efter varandra. När de vävs samman till en bok, försvinner naturligtvis skälet till att påminna om vad som hände i kapitlet före.

Sedan är utlåtandet naturligtvis fyllt av konkreta påpekanden om hur man kan göra texten mer levande och spännande. På slutet skriver lektören:

Hoppas du inte tycker att jag har kommit med för många invändningar mot ditt manus, men det är ju alltid så när man skriver att man måste arbeta om texten många, många gånger innan den sitter helt och hållet. Och, som jag skrev i början av det här utlåtandet, jag tycker att du har en fin historia, så tar du några vändor till så kommer den att bli jättebra!

Bara att bearbeta texten nu då. Jag får skynda på, innan lektörsutlåtandet på min roman kommer.

7 kommentarer:

  1. Det låter som om man måste ha ett stort tålamod för att bli en erkänd författare. Tycker det verkar som du är ganska nöjd ändå och tänker ta itu med arbetet. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Det är svårt att finna den rätta balansen mellan vad man önskar uttrycka och hur de "ska vara enligt böckerna". Man vill ju ha sin egen prägel på det man skriver också.

    En stor tröst är att många som lyckas faktiskt inte följer mallarna.

    Stort grattis till dig!

    Kram från Pennelina

    SvaraRadera
  3. Cici, det måste man säkert. Samtidigt kan jag ju hänvisa till dagens visdomsord ;)

    Pennelina, där har du verkligen en poäng. Är det jag som ska skriva texten, eller ska någon annan göra det så att det blir "rätt"? Naturligtvis måste det vara min text, men goda idéer är aldrig fel att ta vara på.

    SvaraRadera
  4. Det svåra är att man ofta får olika tips beroende hur personen som läst texten uppfattat den.

    Några av mina låtar blivit evaluerade av toppar inom musikbranschen, både i Sverige och i USA. Samma låt kan få OK från en medan en annan menar att den håller världsklass. Vem ska man lyssna på då, om inte sig själv.

    Det gäller att bara ändra på sådant man verkligen känner är värt att ändra.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Det är nyttigt att låta andra lägga fram sina åsikter om texten. Under veckan kommer jag att få mig en duvning, den ser jag fram emot med skräckblandad förtjusning.
    Snälla, berätta lite om hur hon tyckte att du skulle jobba med dramaturgin. Gav hon konkreta exempel på hur man tänker?
    /Karina

    SvaraRadera
  6. Karina, jag mejlar dig om detta. Det är enklare.

    SvaraRadera