torsdag 8 september 2011

Hemsöborna

I min färd bland svenska klassiker :) hade turen nu kommit till August Strindbergs Hemsöborna. Boken som är känd för sin inledning: "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem runt halsen." Från min skoltid minns jag att detta är ett exempel på "in medias res."

Men trots att vi fick lära oss detta, har jag löjligt nog aldrig läst boken förut. (Men jag har sett filmen med Allan Edwall som Karlsson, Sif Ruud som Madam Flod och Sven Wollter som Gusten.)

Boken är faktiskt riktigt underhållande i all sin enkelhet. Den dumsluge Karlsson försöker klättra på samhällsstegen, men det går ju som bekant åt pipsvängen för honom.

En ganska lagom Strindberg att läsa. Röda Rummet har jag inte läst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar