torsdag 2 augusti 2012

Man väntar, och så blir det för sent

För ganska många år sedan tappade jag kontakten med en god vän. Hans julkort slutade komma och jag insåg till slut att han hade flyttat från stan. Nåja, sånt händer.
Men så fick jag veta att han faktiskt var tillbaka i Karlstad. Jag läste en artikel om honom i tidningen. Artikeln handlade om svårt njursjuka och han var med som ett exempel och det handlade om den vård han fick.
För några dagar sedan bestämde jag mig för att bjuda in honom på kräftskiva i augusti. Men till min stora förvåning gick det inte att hitta honom, inte ens på birthday.se. Han har väl inte dött? tänkte jag.
Nu har jag just läst morgontidningen, och där fanns hans dödsannons. Hans föräldrar är döda, och har aldrig varit gift och hade inga barn. Han bror och svägerska har satt in annonsen.
Varför kontaktade jag honom inte för ett par månader sedan? Nu är det för sent.
Jag tänker på dig, Lennart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar