onsdag 19 december 2012

Sonjas sista vilja

Alltså, så här är det. Åsa Hellbergs Sonjas sista vilja är en bok för medelålders tanter. Lätt som en plätt! Så var det avklarat!
Men... Jag älskade boken! Redan från inledningsorden var jag fast. Boken börjar så här: Det tillhörde ovanligheterna att en död kvinna låt utanför entrén till Åhléns, men Sonja Gustavsson hade aldrig varit en särskilt vanlig kvinna. Hon hade inte planerat att dö mitt i Farsta centrum, men om hon vetat att det var där det skulle ske hade hon inte haft något emot det.
Så där skulle jag också vilja kunna börja ett manus. Roligt, underfundigt och lockande till läsning.
Den förmögna Sonja Gustavsson testamenterar alla sina tillgångar till sina tre väninnor, men de måste uppfylla vissa villkor. Därefter följer vi de tre väninnorna i Paris, Barcelona, London och Östersund, sedan de ryckts upp från sina invanda liv. Precis som Sonja planerat.
Boken är rolig. Man vill bara ha mer och det är svårt att lägga den ifrån sig. Boken är välskriven och sexscenerna är inte överdrivna, utan välplacerade. Det är inte porr utan lusta.
Dessutom var det mycket få stavfel och grammatiska fel, och det gläder givetvis en språklig puritan som jag.

1 kommentar:

  1. Tusen tack för att du berättade att du fick felmeddelande när du kommenterade på boktjuven. Jag tror jag har fixat det. Du får gärna prova igen! :)

    SvaraRadera