fredag 4 april 2014

Fler märkligheter i dagens skola

Jag har även varit på utvecklingssamtal med yngsta dottern, som går i sjuan. Hennes mentor är lärare i SO. Vi talade om geografi och jag sade att jag funderade lite på vad de egentligen får lära sig, eftersom jag inte tror att min dotter vet skillnaden mellan Spanien och Australien. Så vände jag mig till min dotter och frågade om hon vet vilket hav som ligger mellan Australien och Amerika.
Hon funderade en stund och så sade hon:
- Atlanten!
Då sken hennes lärare som en sol, pekade retsamt på mig och menade att det hade jag nog inte trott att dottern visste.
Jag suckade och sade:
- Problemet är bara att det är fel. Det är Stilla Havet som ligger mellan Australien och Amerika. Jorden är nämligen rund.
Alltså, med sådana lärare...

3 kommentarer:

  1. hoppas du nu har investerat i Google Earth i dotterns iPad (10 kr), och kanske en jordklot också. Det är väl skönt att känna sig duktig! Själv har jag flugit EN gång till USA över Atlanten, så jag skulle nog säkert svarat fel...

    SvaraRadera