tisdag 10 juni 2014

Märklig rasism

Jag läste en krönika av Ronnie Sandahl i Aftonbladet idag. Där skriver han föraktfullt om "vita kränkta män från landsorten."
Tänk vad oerhört trött jag är på att ständigt få läsa det rasistiska uttrycket. Det används synnerligen frekvent av de professionella tyckarna. Damerna och herrarna i åsiktskorridoren, som bekräftar varandras fördomar via twitter.
Prova att byta ut uttrycket mot "kränkta negrer från Rinkeby" eller "kränkta storstadsjudar" och säg sedan att det inte är rasistiskt.
Min släkt är svensk, och därför är jag vit man. Måste jag skämmas för det?
Jag tror faktiskt att sådana som Ronnie Sandahl är Sverigedemokraternas allra bästa valarbetare, men de är så uppfyllda av tron på sin egen förträfflighet att de inte begriper det själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar