onsdag 9 juli 2014

En slät kopp kaffe

Sjuksköterskan och undersköterskan kom in till mig i eftermiddags. Det unga undersköterskan frågade om jag ville ha fika.
- Ja tack, en slät kopp kaffe, svarade jag.
- Vill du ha en kaka till? frågade hon.
- Nej, sade jag. Det är omöjligt att servera en kaka till en slät kopp kaffe.

För så är det ju. En slät kopp kaffe är en kopp kaffe utan något till. En slät kopp kaffe med kaka är lika omöjligt som vegetarisk chili con carne. "Con carne" betyder nämligen "med kött."

Sjuksköterskan berättade hur hon i Thailand hade bett om "black coffee" och då omedelbart fick frågan: "With milk?"

Men kanske är detta med "en slät kopp kaffe" en generationsfråga. Det är kanske är ett uttryck som helt har försvunnit bland de unga. Ungefär som "lägg på luren."

1 kommentar:

  1. Jag håller helt med dig när det gäller att man intekan ha en kaka till en slät kopp kaffe. Men å andra sidan tycker jag du borde svarat: 'nej tack, men gärna en slät kopp kaffe'. Jag tycker att en fika är valfri dryck(oftast kaffe men inte nödvändigtvis) och macka/bulle/kaka

    SvaraRadera