måndag 20 juli 2015

Tematrio - Saker som är varma

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om saker som är varma. Så här skriver Lyran: Det är lite si och så med värmen, vilket jag inte alls har något emot. Men trion denna vecka ska handla om sånt som är varmt. Alltså, berätta om tre böcker vars titel innehåller något som är varmt!

Nu tror jag att jag får återanvända böcker från tidigare tematrior.

Första boken får bli Khaled Hosseinis Tusen strålande solar. Jag tycker att Khaled Hosseini är en fantastisk författare. Om ni inte har läst något av honom, så gör det!
Men det är inte så lätt att läsa en sådan här bok, för den rymmer så otroligt mycket smärta. Vi för följa Mariam, som vid femton års ålder tvingas gifta sig med en trettio år äldre man som misshandlar henne. Efter nära tjugo års äktenskap tvingas ytterligare en ung flicka gifta sig med Mariams make.
Vi följer inte bara kvinnornas vardagsliv, utan vi får också en inblick i hur människor påverkas av först Sovjetunionens ockupation och sedan talibanernas grymma styre. Gammal unken islam tvingar kvinnor att hålla sig i sina hem. De får inte arbeta och inte gå på stan utan att en manlig släkting ledsagar dem. Givetvis får inte flickor gå i skolan. All musik förbjuds och tusenåriga kulturskatter förstörs.
Hosseini står på kvinnornas sida i boken, det är helt klart. Jag skulle nästan vilja se den som feministisk. Men det handlar inte om en feminism där man funderar över patriarkala strukturer, om man ska säga "hen" och diskuterar delad föräldraförsäkring. Nej, här handlar det om kvinnor som kämpar för sitt människovärde.

Min andra bok blir Dan Browns InfernoHarwardprofessorn Robert Langdon far omkring i ett rasande tempo för att tolka symboler och rädda världen, hela tiden jagad av beväpnade män och kvinnor.
Fantasi lider han inte brist på och boken är helt klart spännande. Det är nästan så att jag blir lite andfådd när jag läser, för tempot är högt. Detta trots att det mesta av de 542 sidorna utspelar sig under ett enda dygn.
Jag blir aldrig riktigt besviken när jag läser Dan Browns böcker. De är spännande, fantasirika och underhållande. Däremot är språket undermåligt. Det är kiosklitteraturspråk med människor som "flämtar" när något händer eller "visslar till." Har någon av er träffat någon i verkliga livet som avger en visselsignal när något speciellt händer? När jag läser meningar som "Han granskade Langdon med ett väl inövat lugn, men Langdon uppfattade ändå faran som låg på lur djupt inne i ögonen", då stönar jag bara.
En liten detalj förvånade mig förresten. Brown är väldigt noga med detaljbeskrivningar och berättar mängder av trivia från de katedraler och museer hans romanfigurer besöker. Men när en bil rullar fram med ett rött kors på vit botten, då tror Langdon av förklarliga skäl att bilen kommer från Röda Korset. Dock kommer han på att bilen kommer från schweiziska konsulatet, som använder samma symbol. Men det tror jag inte alls. Schweiz har ett vitt kors på röd botten. När Henri Dunant grundade Röda Korset tog han sitt lands flagga och vände på färgerna. Det borde Brown ha vetat.
Sammanfattningsvis är detta en bok för alla som gillar Dan Brown. Men jag tycker definitivt inte att den når upp i samma klass som Da Vinci-koden och Änglar och demoner.

Sist ut blir Catharina Ingelman-Sundbergs bok Kaffe med Rån.
Boken handlar om ett gäng gamlingar på ett vinstdrivande äldreboende, som tröttnar på att bli illa behandlad. Det måste vara bättre att sitta i fängelse än att bo på äldreboendet Diamanten. Därför börjar de planera brott, som ska få in dem i fängelset.
Detta lyckas de med, men fängelsetillvaron är inte lika bra som de föreställt sig. Därför börjar de snart att planera nya brott, som ska ge mycket pengar, men utan att de åker fast. De ska utföra "det ultimata brottet."
Denna bok är väl kanske inte någon "bladvändare" som man längtar hem till, men den är ändå småmysig. Det är roligt att följa Märtha, "Snillet", "Krattan" och de andra i pensionärsligan.

22 kommentarer:

  1. Tusen strålande solar är den enda jag läst av böckerna i din trio. Och den gillade jag.

    SvaraRadera
  2. Fin trio" Man blir vacker av kallt kaffe...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså? Jag blir bara grinig om jag serveras kallt kaffe. ;)

      Radera
  3. Haha! Så roligt att du kom på kaffe som en värmekälla! Jag håller helt med om att Hosseinis bok är feministisk, den berättar om kvinnors utsatthet under talibandiktaturen. Feminism är så många saker, vi har ju sån tur att vi kan fippla med småsakerna i Sverige medan det i andra delar av världen finns mycket större problem att tampas med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte själv att jag var lite fyndig när jag kom på det där med kaffet :)

      Radera
  4. Ja, feminism handlar om många saker! Kaffet var en bra idé.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan lugnt säga att kampen förs på skilda nivåer.

      Radera
  5. Roligt varierad trio!
    Jag tycker också att kaffet var en idé som lyser upp, förutom att bidra till värmen.

    SvaraRadera
  6. Gillar Inferno, liksom alla andra böcker av Dan Brown. Dina andra två böcker har jag väntandes i bokhyllan och på plattan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du två oerhört olika läsupplevelser framför dig!

      Radera
  7. Funderade på Inferno, för visst brukar väl sådana vara varma, men så ville jag bara ta med böcker som jag faktiskt läst :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju alltid roligare. Och jo, Inferno (även kallat Helvetet) brukar betraktas som en tämligen varm plats :)

      Radera
  8. Nej men de böckerna har jag inte läst ÄN.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill du läsa något riktigt bra rekommenderar jag Tusen strålande solar. Som hängmatteläsning rekommenderar jag Kaffe med rån.

      Radera
  9. Tusen strålande solar är jag intresserad av. Inferno har jag också med och funderade också på Kaffe med rån men tog en annan istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla tre böckerna av Hosseini tycker jag är bra.

      Radera
  10. Khaled Hosseini har jag läst, men inte de andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ju den klart bästa i min trio.

      Radera
  11. Jag tänkte på att ta med "Tusen strålande solar" i min trio men det blev andra böcker..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många böcker som kan värma ;)

      Radera