söndag 1 november 2015

En smakebit på söndag - Choklad

Dags för en smakebit på söndagen igen. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu är Jeanne Harris roman Choklad.

När Vianne Rocher och hennes dotter Anouk kommer till den lilla, sömniga sydfranska byn, blir livet sig aldrig likt igen för invånarna. Vivianne förvandlar det nedgångna bageriet till den läckraste chokladbutik man kan tänka sig, fylld av utsökta godsaker som få kan motstå. Viannes underbara choklad ger byborna livsglädjen tillbaka, något som inte ses med blida ögon av prästen Reynaud.

Smakbiten kommer från sidan 14 och det är Vianne som är "jag":

Från balkongen med de vissna pelargonerna såg jag de första mässbesökarna komma. Kvinnan med den skotskrutiga kappan kände jag igen från karnevalen; jag vinkade åt henne men hon  skyndade vidare utan någon svarsgest och drog kappan skyddande omkring sig. Bakom henne kom mannen i hatt med sin ledsna bruna hund. Han gav mig ett tveksamt leende. Jag ropade glatt åt honom, men byns etikett tillät tydligen inte den sortens informella beteende, för han svarade inte utan skyndade in i kyrkan i sin tur. Hunden tog han med sig.

40 kommentarer:

  1. Jag tyckte väldigt mycket om filmen och jag har köpt boken också. Får se när den blir läst :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sett filmen men inte läst boken. Men i min bokhylla står en annan bok av författaren... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag gillar den här boken får jag titta efter fler av denna författare.

      Radera
  3. Visste inte ens att den var bok, men det känns väl inte otroligt. Gillar filmen mycket :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att den var en film så det jämnar väl ut sig :D

      Radera
  4. Det er farlig med sjokoladebutikker. Jeg må som regel gå veldig fort forbi for ikke å bli fristet over evne :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det bästa sättet att övervinna en frestelse är att falla för den ;)

      Radera
  5. Tror jag sett filmen men är lite osäker. Trevlig söndag :)

    SvaraRadera
  6. Filmen gillade jag mycket, boken har jag dock inte läst men kanske någon gång. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  7. har sett filmen och givit bort de tre läckra matböckerna av Joanne Harris i present. har en present förpackning kvar som jag funderar på att ge till mig själv vid något lämpligt tillfälle. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar om det inte var på din blogg som jag läste om den här boken och bestämde mig för att skaffa den.

      Radera
  8. Sett som film (mycket bra) och skulle gärna vilja läsa boken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
  9. Titeln känn väldigt härlig! Jag har varken läst boken eller sett filmen, men får väl kanske göra det nån gång :)

    SvaraRadera
  10. Just den här har jag bara sett som film, men jag har läst annat av författaren och tyckt om det! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten, verkar som en härlig bok :) Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  12. Jag gillar Joan Harris böcker Har läst Choklad och sett filmen, och snart ska jag läsa fortsättningen I persikoträdets skugga.

    SvaraRadera
  13. Tack för smakbiten. Jag älskar ju choklad och filmen var mycket bra, så jag funderar på att läsa boken någon gång :-)

    SvaraRadera
  14. Den boken tror jag att jag skulle gilla. Tack för smakbiten. Choklad är ju aldrig fel.

    SvaraRadera
  15. Denne tror jeg at jeg har sett på film en gang

    SvaraRadera
  16. Jag har inte läst denna bok men när den varit på rea har jag varit när att köpa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert på Bokbörsen eller Tradera.

      Radera
  17. Åh tyckte så mycket om denna film, boken har jag inte läst. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur kan denna film ha gått mus så fullständigt förbi?

      Radera
  18. Svar
    1. Har inte läst så mycket i den än, men den verkar mysig.

      Radera
  19. Tack för smakbiten. Har den boken stående i bokhyllan.

    SvaraRadera