tisdag 24 november 2015

En text av Strindberg

En liten text av August Strindberg att fundera över:

- Vad sa ni till mannen där borta?
- Jag sa, att han skulle arbeta fortare.
- Vilken rätt har ni att befalla över honom?
- Jag betalar honom för det.
- Hur mycket betalar ni honom för det?
- 10 kronor om dagen.
- Varifrån får ni pengarna att betala honom med?
- Jag säljer sten.
- Vem hugger stenen som ni säljer?
- Det gör han.
- Hur mycket hugger han om dagen?
- Åh, han hugger en hel del sten på en dag.
- Hur mycke' får ni för det?
- Ungefär 50 kronor.
- Men då är det ju han som betalar er 40 kronor för att ni går omkring och befaller honom att arbeta fortare.
- Ja, men jag äger ju verktygen och maskinerna.
- Hur blev ni ägare av dem då?
- Jag sålde huggen sten och fick in så mycket pengar på den att jag kunde köpa in verktyg och maskiner.
- Vem hade huggit den stenen?
- Tig, dumbom!

August Strindberg

2 kommentarer:

  1. Då som nu på många platser.
    Vidare är jag glad och tacksam för att den typen av mustasch som här pryder herr Strindberg (som får bäraren att se ut som en mops) har gått ur bruket. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den mustaschen passar nog bäst på Strindberg. Jag avstår ;)

      Radera