tisdag 26 april 2016

Tisdagsutmaning - Din bästa Shakespeareupplevelse

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Detta är utmaningen från Ulrica:

Vilken är din bästa Shakespeareupplevelse?

Mitt svar drar nog iväg på ett annat sätt än det var tänkt, men jag drar mig till minnes en gång när vi skulle gå på en enmansföreställning i Bibliotekshuset i Karlstad. Det var en Shakespeareföreställning, men jag kan nu inte alls minnas vad den hette. I alla fall som kom vi till Bibliotekshuset, där det satt en skylt som sade att föreställningen var inställd på grund av sjukdom.
Trist givetvis. Vi gick då gatan fram mot centrum utan att ha något riktigt mål. Då kom vi fram till Scalateatern där ett inte helt oävet amatörsällskap, Värmlandsteatern, brukar ha föreställningar. Och just denna kväll spelade de Hamlet!
Så vi gick in. Det var första, och antagligen enda, gången som jag har sett en Hamletföreställning. Jag är dock inte säker på att allt blev som skådespelarna hade tänkt sig, för jag minns att hela publiken skrattade. Speciellt i slutet när det dog en massa folk under våldsamt fäktande. Jag är inte helt säker på att det var Värmlandsteaterns avsikt att det skulle bli en komedi.
Men det som framför allt är mitt bestående intryck av denna kväll är detta att när en Shakespeareföreställning i Karlstad var inställd, så behövde man bara följa gatan några hundra meter och istället slinka in på en annan Shakespeareföreställning. Det visste ni inte att Karlstad var ett sådan gigantisk kulturstad, eller hur?

4 kommentarer:

  1. Vilken härlig slump! Och Hamlet som komedi kanske kan vara ett nytt grepp :)

    SvaraRadera