lördag 2 juli 2016

Bokbloggsjerka 1-4 juli

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Veckans fråga handlar om Sherlock Holmes och Arthur Conan Doyle. Annika berättar om sin relation till Sherlock Holmes och ställer följande fråga:
Vilken är din? Har du läst böckerna? Har du någon favorit? Har du sett TV-serien/TV-serierna? Kort sagt, skriv om vad du vill så länge som det har med Holmes och/eller Doyle att göra.

Jag måste erkänna att jag inte alls har läst mycket av böckerna om Sherlock Holmes. Så här på rak arm kan jag endast dra mig till minnes att jag läst De rödhårigas förening

Däremot har jag sett ett antal filmer. Det finns ju ofta en stor finess i historierna och de gör sig väl på film. 

En intressant sak är att den kända Holmesrepliken "Elementärt, min käre Watson" inte återfinns i någon av Doyles böcker. Inte heller står det att han använde den berömda mössan som vi alla känner till och det sägs heller inte att han använde en calabash-pipa med stort huvud och krökt skaft.

Den berömda adress där han sägs ha bott, Baker Street 221B, har aldrig funnits.

10 kommentarer:

  1. Visst är det lite märkligt hur alla Sherlocks kännetecken egentligen aldrig har funnits/sagts/existerat.

    SvaraRadera
  2. Lite konstigt att den repliken inte finns med i böckerna. Jag skulle gärna vilja testa att läsa några av hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sherlock Holmes säger "Elementärt!" och "Min käre Watson", men aldrig "Elementärt, min käre Watson". Sånt sker bara i filmerna.

      Radera
  3. Det är väl ofta så i filmvärlden. Man tar bort och lägger till ur böckerna hej vilt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där tror jag du har alldeles rätt.

      Radera
  4. Baker street 221B finns väl i allra högsta grad, det går fint att promenera förbi :) Däremot inte på Doyles tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag förstått det rätt används den fiktiva adressen 221B av Sherlock Holmes-museet, som dock är beläget mellan Baket Street 237 och 241.

      Radera