fredag 15 juli 2016

Bokbloggsjerka 15-18 juli

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Veckans jerka handlar om förväntan och besvikelse och Annika ställer följande frågor:
Har du halvt om halvt längtat ihjäl dig efter en bok som till syvende och sist inte alls höll måttet? Vilken i så fall? Eller omvänt, finns det en bok som du var tveksam till men som senare skulle visa sig överträffa alla dina förväntningar?

Jag ger mig på den senare delen av frågan. Det talades för en hel del år sedan en massa om en bok som hette Män som hatar kvinnor. Författaren var Stieg Larsson. Jag tyckte inte att den lät det minsta lockande.
Men så till slut köpte jag den, och sedan var jag helt såld. Böckerna om Lisbeth Salander är SÅ bra! Dock vägrar jag att läsa David Lagerkrantz' uppföljare. Det känns inte helt rätt. Men vem vet? Om jag läste den, kanske den skulle visa sig överträffa alla mina förväntningar.

16 kommentarer:

  1. Hela Milleniumserien är helt fantastiskt bra. Även jag vägrar att läsa Lagercrantz "uppföljare".

    SvaraRadera
  2. Milleniumserien gillade jag väldigt mycket när jag läste den. Har också läst David Lagercrantz bok, tyckte om den. Den var bättre än jag hade förväntat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där, en bok som överträffade dina förväntningar :)

      Radera
  3. jag skulle kunna göra tvärtom, faktiskt. jag såg Män som hatar kvinnor som film och hade mycket tråkigt

    SvaraRadera
  4. Tycker att Lagercrantz uppföljare var bättre än jag förväntade mig.

    SvaraRadera
  5. Män som hatar kvinnor har jag sett som film - smyglyssnade ibland på maken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är verkliga bladvändare!

      Radera
  6. Stieg Larssons böcker har inte alls lockat, kanske har man missat något p.g.a förutfattade meningar där. Misstänkt det är lite för rått o hårdkokt för min smak. Har av Lagercrantz bara läst boken Göran Kropp 8000+, den var bra skriven i varje fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske ska göra som jag och ge Män som hatar kvinnor en chans. Den och de båda andra böckerna är faktiskt bra.

      Radera
  7. Vägrar också Lagerkrantz.

    SvaraRadera
  8. Millenniumserien är helt OK, Lagercrantz är jag inte det minsta intresserad av.

    SvaraRadera