lördag 9 juli 2016

Bokbloggsjerka 8-11 juli

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Veckans fråga handlar om vad vi läser och Annika ställer följande fråga:
Vad läser du just nu och vilken bok har du tänkt ta till efter den är utläst?

Jag har precis läst ut en modern klassiker, nämligen Harper Lees Dödssynden (To Kill a Mockingbird). En fantastisk bok, som jag rekommenderar å det allra varmaste.

Den bok jag nu tänker ge mig i kast med är en som har dykt upp på mängder av bokbloggar, så jag har blivit riktigt nyfiken. Det är Andy Weirs Ensam på Mars (The Martian). På vissa håll beskrivs den som en SF-bok, och det är en genre som jag funderat på att återknyta bekantskapen med. Som barn och ungdom läste jag mängder av SF-böcker.

16 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna men är nyfikna på båda. Är dålig på att läsa SF men egentligen tror jag att jag skulle gilla en hel del i den genren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror inte att Dödssynden skulle göra dig besviken.

      Radera
  2. Jag har själv inte läst Ensam på Mars men både min man och min bror tyckte den var jättebra!

    SvaraRadera
  3. Hoppas du kommer tycka om Ensam på Mars! :) Jag tyckte den var jättebra :)

    SvaraRadera
  4. Ensam på Mars var förra årets bästa bok, på min lista :)

    SvaraRadera
  5. The Martian vill jag också läsa. Det är svårt att inte bli nyfiken på en sådan framgångssaga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla andra kan väl inte ha fel?

      Radera
  6. Tror jag måste läsa om Harper Lee. Eventuellt också den som kom ut postumt (men som skrevs först!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Postumt vet jag inte. Den kom väl 2015 och hon dog 2016.

      Radera
  7. Båda böckerna du skriver om vill jag läsa! Har blivit väldigt nyfiken på Dödssynden då jag för några år sedan läste Beautiful Creatures-serien som innehöll en hel del referenser till den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag nyfiken på Besutiful Creatures-serien :)

      Radera