söndag 24 juli 2016

Ensam på Mars

Titel: Ensam på Mars
Originalets titel: The Martian (2011)
Författare: Andy Weir
Förlag: Bookmark (2015)
Antal sidor: 448

Äntligen har jag läst Ensam på Mars, som jag sett omnämnd på så många bokbloggar och jag blev inte besviken.

Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas astronauten Mark Watney ensam kvar på Mars. Den övriga besättningen är övertygad om att han är död. Men Mark lever, strandsatt på en ogästvänlig planet.

En stor del av boken består av Mark Watneys logganteckningar, men ibland får vi även veta vad som händer på jorden och i det rymdskepp som de andra astronauterna färdas i på väg hemåt.

Att läsa över fyrahundra sidor, där det mesta handlar om logganteckningar låter mördande tråkigt, men det är det definitivt inte. Förvisso hänger jag inte alltid med när det handlar om de tekniska problem som Mark måste lösa, men det som räddar hela historien är den (svarta) humor som präglar hans kommentarer. För det är ju inte så lätt att klara sig på Mars, när man varken har mat eller vatten för den långa tid han måste tillbringa där. Och det är faktiskt spännande. När boken närmar sig slutet kan jag nästan inte läsa fort nog, för så spännande är det.

Det var min första SF-bok på mycket länge. Jag tror att det är dags att jag hittar tillbaka till den genren.

Kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 9: Läs en bok som utspelar sig i en annan värld.

6 kommentarer:

  1. Åh, ja, denna är så himla bra. Den svarta humorn var perfekt för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår nu varför den har varit så omtalad.

      Radera
  2. Ibland så är en bok hajpad helt välförtjänt :)

    SvaraRadera
  3. en kvinnlig rymdforskare sa att denna är bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att han varit noga med de vetenskapliga detaljerna, även om inte jag begriper allt.

      Radera