söndag 23 april 2017

En smakebit på söndag - Italienska nätter

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser just nu heter Italienska nätter och är skriven av Katherine Webb.

Unga, osäkra Clare Kingsley reser mot sin vilja genom södra Italiens brända landskap. Här ska hon tillbringa sommaren med sin make Boyd, som arbetar för den nyrike markägaren Leandro Cardetta.
När Clare stiger av tåget känner hon genast den laddade stämning som råder i den lilla staden Gioia del Colle. För bortom Leandros lyxuösa villa har spänningen nått bristningsgränsen. Stadens fattiga arbetare söker desperat efter arbete och mat, många av dem är veteraner från första världskriget. En av dem är Ettore. Då Clares och Ettores vägar korsas försvinner hennes hemlängtan i ett slag.
Innan sommaren är slut kommer hjärtan att krossas, våldsam fiendskap gro och omtumlande sanningar att avslöjas. Och Clare kommer att lära sig en läxa för livet...

Smakbiten kommer från sidan 86:

På morgonen säger Leandro att han och Boyd måste prata affärer. Boyd vill visa honom några preliminära ritningar på villans nya fasad, som han gjorde klart dagarna innan Clare och Pip anlände. Han försvinner in i Cardettas mörka arbetsrum med dem under armen, synbart spänd inför den kommande domen. Vid sådana tillfällen uppstår ett par markanta, parallella rynkor mellan hans ögonbryn, och Clare önskar att han var bättre på att dölja sin oro - lika bra som hon själv är på att dölja sin. Han förråder alltför mycket. Leandro ser henne rakt i ögonen när hon stänger dörren, och det finns något menande men svårtolkat i hans blick. Hon litar inte på den. Hon vet inte om han förstår sig på Boyd. Om han förstår hur ömtålig han kan vara.

26 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, verkar intressant

    SvaraRadera
  2. Det låter som en bra bok.

    SvaraRadera
  3. har länge tänkt att läsa något av Katherine Webb. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  4. Tack för smakebiten, både framsidan och titeln är mycket lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul idé att låta bilden se ut som ett slitet vykort.

      Radera
  5. Det er mange som har kjøpt denne boken hos meg, men jeg har ikke lest den selv. Jeg har lest tidligere bøker av Webb, som Arven og Det du ikke ser. Men ofte er det slik at det er for mange bøker jeg har lyst til å lese, og ikke alt jeg har lyst til får jeg lest :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls säkert att jag hade hittat till den här boken om jag inte hade fått den som recensionsex. Men nu hugger jag in på den :)

      Radera
  6. Den där har jag sett på en del ställen, den låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den speglar de sociala förhållandena i södra Italien på 1920-talet. Att vara rik gick väl an, men att vara fattig...
      (Tänk att vi har en sådan snurr på smakbitarna trots att det inte går att lägga upp dem hos Flukten fra virkeligheten än!)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Katherine Webb har jag redan tänkt läsa något av, kan komma mycket mellan tanke och handling. :)

    SvaraRadera
  8. Har ännu inte hunnit läsa nånting av den här författaren trots att jag har ett par av hennes böcker i bokhyllan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det i alla fall lätt åtgärdat ;)

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Den här skall jag läsa inom den närmaste månaden.

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Varje gång den här författaren dyker upp tänker jag att jag ska läsa något av henne men det blir aldrig av.

    SvaraRadera
  11. Har en annan bok av henne på min önskelista, inte läst någon ännu. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  12. Har läst en annan bok av Webb som jag gillade och tänkt att jag ska läsa fler böcker av henne någon gång.... tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  13. Gillar omslaget. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera