fredag 19 maj 2017

Bokbloggsjerka 19-22 maj

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Vad läser du just nu?

Det här är en fråga som inte kräver något grubblande. Just nu läser jag Jakob Sverkers Heidenstams misstag. Det är andra delen i hans Europatrilogi.
Madeleines farfar besöker 1932 Verner von Heidenstam på Övralid. En doktorand vid litteraturvetenskapliga institutionen i Uppsala blir i vår tid mördad som en konsekvens av mötet. Mordoffret lämnar efter sig en anteckning som får polisen att kontakta Carl-Henrik, nyligen hemkommen från Paris.
En förbjuden kärlek i trettiotalets Uppsala, via Vinterkrigets Finland, leder till en kapplöpning i Nordafrika om hemligheten som kan förändra Europa.

18 kommentarer:

  1. Jag gillar omslaget på Heidenstams misstag, hoppas den är bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte helt lätt att läsa (vilket nog beror mer på mig än på boken), men den är spännande.

      Radera
  2. Verkligen aldrig hört talas om den!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland går böcker en helt förbi. Tur att det finns bokbloggar 😄

      Radera
  3. Låter som en intressant bok, trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Jag önskar att jag hade obegränsat med lästid, då skulle jag också läsa den trilogin :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obegränsat med lästid - en nåd att stilla bedja om.

      Radera
  5. Hm, 30-talets Uppsala? Nu blev jag nyfiken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir det väl till att skaffa den 😉

      Radera
  6. Det var en bok som jag inte kände till. Tack för tipset.

    SvaraRadera
  7. Läste den där serien, inte riktigt för mig men nog var den bra på sitt sätt. Hoppas den faller dig bättre i smaken :)

    SvaraRadera
  8. Får lite Dan Brown-feeling med den beskrivningen. :D

    SvaraRadera