fredag 31 oktober 2008

Bandidosjuniorerna

Så är det dags igen. Det är Halloween, har det sagts mig. Ungar utklädda till spöken, häxor och monster ringer på och säger "Bus eller godis!"

Men stopp nu! Det är inte påsk nu. Och inte en enda teckning har de med sig. Det är ju så det går till. Man ritar påskbrev, klär ut sig, går runt och ringer på dörrar och lämnar ett påskbrev och säger Glad Påsk! Då får man lite godis som tack.

Men det häringa Halloween har ju en annan inriktning. Här tar de till ett grövre artilleri. Ge oss godis, annars ställer vi till med något bus. Glöm det! Mina barn får inte gå runt på Allhelgonahelgen och kräva godis, och andras barn får inget av mig.

När de där barnen växer upp, kommer de antagligen att gå med i Bandidos eller Hells Angels. Då åker de runt till restauranger och krogar och säger att betalar ni oss inte, bränner vi ner krogen. "Bus eller godis!"

Så stoppa den organiserade brottsligheten i tid. Jaga iväg alla ungar som ringer på dörren och säger "Bus eller godis!"

3 kommentarer:

  1. Tummen upp! Här är huset mörklagt för att de ska gå förbi.. Jag måste nog ändå erkänna att jag också har gått bus eller godis när jag var mindre, men jag hoppas att jag inte slutar i Bandidos. Fast författare kanske inte ligger så långt därifrån..?

    SvaraRadera
  2. Javisst ja! Det är Allhelgona (haha, jag vägrar bli mer amerikaniserad än så).

    Konstigt att det är så lugnt ute. Kan det bero på att det är minusgrader?

    Jag, för övrigt, har suttit flitigt och skrivit nästan hela dagen, ända tills ganska nyligen.

    SvaraRadera
  3. Jag kom att tänka på en sak apropå de här små minigangstrarna. Nu för tiden är det som att ungarna tar för givet att de ska få nåt - helst pengar då.

    FÖr några år sedan så ringde det på dörren därhemma, det var varken påsk eller halloween(!), men utanför stod två ungar i kanske 10-12-årsåldern. Om jag minns någorlunda rätt.
    Så fort jag öppnade stack den ene en ros i min hand. Jag blev helt ställd för till en början sa ingen av dem något. Bara glodde på mig. Ja, just glodde! Men efter ett tag kröp det fram att de förväntade sig att jag skulle ge dem pengar i utbyte mot rosen.

    Exakt hur samtalet utspann sig minns jag inte, men däremot minns jag att jag resolut gav tillbaka rosen, sa NEJ och stängde dörren.

    Finns det inte en lag som säger att tiggeri är förbjudet? Och varför får inte ungarna lära sig det?

    Blivande maffia? Ja, vem vet. Kan bara hoppas att det inte blir så.

    SvaraRadera