fredag 6 november 2009

Värmländska bokmässan igen

Jag hann inte vara så länge på den värmländska bokmässan, men det var trots allt en upplevelse. Bokmässan invigdes av den nya chefen för Värmlands Museum - Åsa Hallén. Därefter var jag på prisutdelningarna. Det var Region Värmlands litteraturstipendium som delades ut, samt stipendier från Bengt Axelssons stipendiefond. Därefter fick de tre pristagarna i Föreningen Värmländsk Litteraturs novellpristävling sina diplom och prispengar.
Region Värmlands litteraturstipendium delades mellan David Liljemark för boken Boltzius och Anders Brokvist (alias Ismael Ataria) för diktsamlingen Allt jag vill för dig, ingen annan.
Sedan hölls det tre föredrag åt gången varje halvtimme, men dem hann jag tyvärr inte att gå på. Istället gick jag runt bland de många stånden på mässan. Jag är imponerad över att Värmland har så mycket att visa upp på litteraturens område. Mitt största "problem" var att så många som var där var vänner och bekanta till mig, och alla ville naturligtvis att jag skulle köpa deras bok eller gå med i deras förening. Jag hade fullt sjå med att försöka freda mig :)
En liten rolig grej är att jag råkade stöta på en av dem som satt i juryn för novellpristävlingen. Bidragen var ju anonyma, så de hade inte en aning om vem som hade skickat in respektive novell. Den här kvinnan berättade att hon hade försökt gissa kön och ålder på dem som skrivit novellerna, och hon hade definitivt trott att det var en kvinna som hade skrivit min novell.
Jag är tydligen bra på att bejaka min kvinnlighet, och det ska ju vara bra och då är man en modern man. Fast farliga machomän får fler och snyggare brudar, så jag vet inte jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar