onsdag 30 december 2009

Jag fryser


Det är kallt. I morse var det -20 ute och det är väl inte hela världen. Man kan ju låta bli att vara ute, och måste man vara ute så får man väl klä på sig ordentligt. Vad som är värre är att det är kallt inne. I morse var det 11,7 grader och det är på tok för litet! Luftvärmepumpen hade stått på hela natten, men den räcker inte till när det är så här kallt ute. Så varför hade jag då inte den vanliga elpannan på (vattenburen el)? Jo, därför att det är något krångel med den. När vattnet som går ut till elementen är avstängda så är panntemperaturen 60-70 grader, men när jag sätter på systemet så att det går ut varmvatten i elementen så sjunker panntemperaturen till 40 grader, och då blir duschvattnet iskallt. Därför fick alla duscha innan jag satte igång värmen, men eftersom temperaturen på vattnet är så låg, blir inte elementen heta, utan bara lite småvarma. Jag har ringt byns rörmokare, men han är naturligtvis upptagen.

Kan nån ge mig en kram, för jag fryser...

7 kommentarer:

  1. Ja då förstår jag plötsligt din kommenter på min blogg.

    Här kommer kramen,
    Åsa

    SvaraRadera
  2. Uff då!

    Här har vi "svinkallt" ute men varm och gosigt inne.

    Vi kopplade ur oljebrännaren i höstas, för vi har egen ved och värmesystemet här fungerar så bra. Dessutom är det oftast någon hemma även under dagtid, så eldningen är inget problem. Oljan behövs på sommaren, för att värma varmvattenberedaren. Blir lite varmt att elda då ;-)

    Hoppas du får till allt snart... det är inte trevligt att frysa!

    Kram från mig

    SvaraRadera
  3. jag skickar massor med varma kramar till dej och din familj.
    Klä er varmt eller stanna i sängen!

    SvaraRadera
  4. här får du en stooor!

    SvaraRadera
  5. Tack allihop. Nu blev åtminstone hjärtat varmare! ;)

    SvaraRadera
  6. Idag har vi bara 17 minusgrader :-) Igår natt var vi under 30 strecket. Men prognosen har ju lovat en liten "värmebölja" innan nästa kallperiod :-)

    Flera varma goa kramar från mig

    SvaraRadera
  7. Vi har "bara" 12 grader kallt ute. Lite i kallaste laget inne, men det kunde varit värre. Bor å andra sidan i lägenhet så det där med värmepannor behöveer jag inte fundera över. Bara dra på lovikkasockorna och en extra tröja.

    En jättestor och varm kram till dig, Robert.
    Jag önskar dig en trevlig nyårshelg och ett underbart 2010

    SvaraRadera