torsdag 14 januari 2010

Få eller många ord?

Enligt en brittisk undersökning använder ungdomar bara 800 ord. Tidningsartikeln är inte direkt övertydlig. Man får inte veta hur många ord vuxna använder och inte heller om det beror på att ungdomarna helt enkelt inte talade så mycket över huvud taget.

Men visst är det så att många undviker ord som innebär minsta lilla motstånd. Media har del i skulden, eftersom man gärna vill servera lättuggade texter.

Själv vill jag gärna hålla liv i äldre ord. Ehuru jag då kan uppfattas som något arkaisk, anser jag dock att vokabulären bör inrymma ett stort spektrum av de ord som är disponibla i vårt modersmål, alldenstund vi annars löper risk att för alltid förlora dessa ord. Detta är min oomkullrunkeliga uppfattning.

4 kommentarer:

  1. Du får tänka på att det kommer nya ord hela tiden. Många av de orden vi använder i dag, var helt oacceptabla för några årtionden sen. Språket är som en amöba, det förändrar sig hela tiden och det kan inga lagar sätta stopp för.

    SvaraRadera
  2. Jag är också svag för gamla ord... de finns så många vackra :-)

    Godnattkram!

    SvaraRadera
  3. Cici, jag vill inte stoppa användandet av nya ord. Men behåll de gamla också. På så vis blir språket rikare.

    Pennelina, tack för dessa ord i särla aftonstunden :-)

    SvaraRadera
  4. Att ha ett dåligt ordförråd är nog inte beroende av hur många ord det faktiskt finns. Vare sig gamla eller nya.

    SvaraRadera