fredag 28 mars 2014

Den tomma stolen

Den tomma stolen av J.K. Rowling är hennes första vuxenroman. Hon är ju annars känd för att ha skrivit böckerna om Harry Potter.
Det tog en bra stund innan jag kände att jag kom in i boken. Kapitlen hoppade mellan olika personer, och jag hade svårt att hålla reda på vem som var vem. Detta ska dock inte nödvändigtvis lastas boken och författaren, utan skulden kan lika gärna sägas vila på denne läsare.
Romanen handlar om en man i kommundelsnämnden, som hastigt avlider. Flera personer känner sig kallade att fylla vakansen. Det handlar inte bara om personstrider, utan om den stora politiska frågan i Pagford: Till vilken del av kommunen ska problemområdet Fields höra?
Boken innehåller svartsjuka, missunnsamhet, sociala problem och kättja, det vill säga allt som behövs för att skriva en roman :-)
Delvis är den mörk, med barn och ungdomar som far illa. Det är ingen feel good-roman, som man lägger ifrån sig med ett leende när man har läst klart den. Jag känner mig snarare lite sorgsen. Vem ser ett barn som far illa innan det är för sent?
Dock rekommenderar jag boken. Allt behöver inte vara rosenrött.

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa din recension. Då är den läsvärd i alla fall. Får se när jag ger mig i kast med den, den står och väntar i bokhyllan!

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte väl att jag skulle kunna locka hit dig :)

    SvaraRadera