fredag 5 december 2014

Bokbloggsjerka 5-8 december

Bokbloggsjerka från Annikas Litteratur- och kulturblogg. Den här gången är frågan:
Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

När mina barn var små, läste jag ofta för dem. Men ibland tröttnade jag på de ibland förfärligt dåliga sagoböckerna, så då skrev jag egna sagor.
Jag tror att det är viktigt att barnen får läsa det de själva tycker är roligt. Det är absolut inte fel att läsa serietidningar. Man kan aldrig få barnen att börja med Röda Rummet eller Krig och fred.
Själv älskade jag att läsa Kalle Anka när jag var liten. Idag läser jag böcker. Låt barnen växa in i läsandet.

11 kommentarer:

  1. Kalle Anka var nog en inkörsport för mig med och alla de där serieböckerna om Asterix och Lucky Luke och...

    SvaraRadera
  2. Skriva egna sagor, så mysigt det lät! Och jag håller med om det du säger om att låta barnen växa in i läsandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mysigt. Jag önskar bara att jag kunde få dem utgivna. Kanske om jag kunde få tag på någon bra illustratör.

      Radera
  3. Håller med där om att det är viktigt att barn får läsa det de vill. Läsande ska vara roligt!

    SvaraRadera
  4. Och jag älskade Allers-romaner :). Det blev folk av mig med.

    SvaraRadera
  5. Vad kul att skriva egna sagor!

    SvaraRadera
  6. Jag läste massor med barnböcker, men även Kalle Anka och andra serietidningar.

    SvaraRadera
  7. Kalle Anka var en av mina vägar in i läsandet också. Var lite besviken när inte barnen var intresserade av Kalle, men Bamse blev en viktig väg för dem istället!

    SvaraRadera
  8. Egna sagor och berättelser är helt ok.

    SvaraRadera
  9. Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.

    SvaraRadera