måndag 9 mars 2015

Hur vet man vad folk tycker?

Varje dag kan vi i Aftonbladet och andra tidningar läsa vad vi svenskar tycker. Loreen hyllades efter sin "nakenchock" i Melodifestivalen, skriver Aftonbladet. Det finns bara två lägen för Aftonbladet. Antingen har någon hyllats (eventuellt tokhyllats) eller också har de hånats.
Men hur vet då Aftonbladet vad vi tycker? Har journalisterna stigit ned från sina elfenbenstorn för att fråga oss? Icke! De hänvisar till "sociala medier". Med detta tycks de mena Twitter. I artikeln om Loreen hänvisas till en (1) tweet, nämligen från operasångaren Rickard Söderberg.
Att journalister numera hämtar all information från Twitter är ett stort problem, eftersom nästan ingen använder sig av detta verktyg. Det är en försvinnande liten grupp, som skickar meddelanden till varandra och talar om för varandra vad rätt man alltid har.
Jag såg en undersökning från 2014. Då fanns det 641746 Twitterkonton i Sverige, vilket kan låta mycket. Men antalet aktiva konton (skrivit mer än två tweets och under den senaste månaden var 243312. Antalet mycket aktiva konton (mer än en tweet/dag under den senaste månaden) var endast 84605.
84605 av en befolkning på nio och en halv miljon invånare! Det är denna lilla grupp som kvällstidningsjournalisterna har som mall för vad svenska folket tycker. Vad övriga 99 procent av befolkningen anser har de inte en aning om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar