onsdag 1 april 2015

En man som heter Ove

Titel: En man som heter Ove
Författare: Fredrik Backman
Förlag: Forum (2012)
Antal sidor: 347

Efter att ha läst Fredrik Backmans böcker Mormor hälsar och säger förlåt och Britt-Marie var här var jag givetvis tvungen att läsa En man som heter Ove av samme författare.
Det är en bok om en 59-årig man som kör Saab. Trots att han avsattes som bostadsrättsföreningens ordförande för flera år sedan, i det som Ove själv bara minns som "statskuppen", är han fortfarande kvarterets vresige ordningsman.
Tidigt varje morgon går han ut på sin inspektionsrunda och kontrollerar att alla dörrar är låsta, och Gud nåde den som kör in i området med bil. Det finns ju en skylt som klart och tydligt säger att det är förbjudet.
Från början trodde jag bara att det var en humoristisk bok om en "gôbbgrinig" man. Och visst är boken rolig. Men genom tillbakablickar får man alltmer förståelse för varför Ove är som han är, och läsarens sympati för den surmulne farbrorn ökar för varje kapitel.
Det är en mycket varm, och samtidigt humoristisk, skildring om en mycket rättskaffens man, som har svårt att leva i ett samhälle som styrs av män med vita skjortor och slipsar och som kör japanska bilar. Och som använder datorer och mobiltelefoner.
Den är riktigt läsvärd!

4 kommentarer:

  1. Jag trodde exakt samma om boken när jag började läsa och jag blev helt överrumplad när det stack iväg åt ett helt annat håll. Fantastisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt när en bok kan överraska en på ett positivt sätt.

      Radera
  2. ska läsa, hittade på loppis för 10 kr (som jag tipsade om tidigare!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du en mycket läsvärd prisupplevelse!

      Radera