söndag 3 maj 2015

En smakebit på söndag - Mord och mandeldoft

Dags för en smakebit på söndagen igen. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Jag läser just nu Camilla Läckbergs bok Mord och mandeldoft

När Camilla Läckberg 2013 firade tioårsjubileum som författare gavs denna bok ut. Den innehåller tre kriminalnoveller och en kortroman samt en intervju med författarinnan.

Det är kortromanen Snöstorm och mandeldoft som jag nu har valt ut för att ge ett exempel ur boken. Polisen Martin Molin följer högst motvilligt med sin flickvän Lisette till en ö där de ska fira jul tillsammans med hennes släkt. Det visar sig att mycket kretsar kring farfar Ruben, som är miljardär. Han är sjuklig, men hjärnan är skarp och han genomskådar sina släktingar, som fjäskar kring honom i förhoppning om att få ärva hans förmögenhet. Här är smakbiten:

Återigen fnös Ruben och saliven sprutade när han utbrast:
"Vilken sorglig samling ni är! Ni har hängt i mina hängslen hela livet, levt på mina pengar, och bara förväntat er att få en guldsked instucken så fort ni öppnat munnen! Och jag har mot bättre vetande gett er otaliga chanser, pytsat in ännu mer pengar i era verksamheter, och låtit er..." han nickade med huvudet mot sina söner, "...leda företaget efter mig, för att jag så gärna ville låta det gå i arv i familjen. Men ni har allihop svikit mig! Ni har förskingrat och spenderat och förringat det jag gett er. Och nu säger jag att det räcker!"
Ruben slog en näve i bordet och alla ryckte till. En instinkt sa åt Martin att fly från den minst sagt obehagliga situation som han hade hamnat i. Men samtidigt kändes det som när man åker förbi en trafikolycka. Det gick inte att låta bli att titta.

28 kommentarer:

  1. Jag har läst Fjällbacka-serien, men inte den här boken. Jag tror den finns med på min att-läsa-lista. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt verkar den riktigt trevlig. Och inte så grym som en del av hennes andra böcker. (Observera att jag använder ordet grym i dess ursprungliga betydelse, och inte i den moderna versionen som tydligen är något positivt...)

      Radera
  2. Intressant att polisen heter Martin Molin. Har inte läst denna, men väl (nästan) alla i Fjällbackaserien.

    SvaraRadera
  3. Tack för smakbiten! Läckbergs böcker tycks populära, har själv bara läst en bok av henne tidigare, tveksam till om det kommer att bli någon mer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väl den bäst säljande svenska författaren tror jag.

      Radera
  4. Jag har läst alla böcker i Fjällbacka serien och även denna, bäst är Tyskungen och Lejontämjaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att Lejontämjaren var otäck.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Det här är den enda jag inte läst av henne faktiskt. Kanske dags att prova. Martin Molin ja...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt annorlunda än böckerna om Patrik och Erica. Ganska småputtrig. Novellerna är finurliga och den här kortromanen tycks vara en pusseldeckare av gammalt välkänt märke. Du vet, en sån där berättelse där polisen/detektiven samlar alla misstänkta i biblioteket och reder upp alltihop :)

      Radera
  6. Har läst fjällbacka serien men inte den här. Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är ganska mysig, vilket man inte kan säga om alla hennes andra böcker...

      Radera
  7. Har läst de flesta av hennes böcker men inte denna och Lejontämjaren.
    Tack för smakbiten och ha en fortsatt fin söndag :)

    SvaraRadera
  8. tack för smakbiten! kan väl inte säga att CL är någon favoritförfattare, men något har jag läst

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst något av Camilla Läckberg, få se om det blir av någon gång...

    SvaraRadera
  10. Har inte läst något av Läckberg då jag har hört både ris och ros om hennes böcker men tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Gillade inte den här novellen. Är inte förtjust i Läckberg överhuvudtaget, tyvärr. :) Tack för smakbiten och ha en trevlig söndag.

    SvaraRadera
  12. Har svårt för "hypade" författare och Läckberg i synnerligt - men kanske borde jag ge henne en chans? Kanske är noveller sättet att göra det på?
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, böcker måste ju inte vara dåliga bara för att författaren är känd och böckerna säljer bra ;)

      Radera
  13. Gillar smakbiten, men har överlag lite svårt för noveller så det ska mycket till för att plocka upp dem...

    SvaraRadera
  14. Tack för smakbiten! Jag har läst två böcker ur Fjällbackaserien, får se om det blir fler.

    SvaraRadera
  15. Jag har inte läst något av Läckberg och kommer nog inte göra det. Men tack för smakbiten! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir du aldrig nyfiken på varför hon säljer så många böcker? ;)

      Radera
  16. Den har jag läst och tyckte mycket om den. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
  17. Har ikke lest noe særlig av Lackberg, men denne virket interessant. Takk for smakebiten.:)

    SvaraRadera
  18. Ble ikke så imponert da jeg leste Løvetemmeren, men vil nok prøve å lese flere av hennes bøker en gang. Kanskje det blir denne. Takk for smakebiten.

    SvaraRadera