söndag 30 augusti 2015

En smakebit på söndag - Akrobaten

Dags för en smakebit på söndagen igen. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser nu är Jenny Forsbergs roman Akrobaten

Enligt baksidestexten är detta en roman om sanning och lögn, med familjerelationerna i centrum. Den utspelar sig i Stockholmsförorten Täby, där författaren Jenny Forsberg bos sedan trettio år tillbaka.

Här är en smakbit från sidan 11:

Leila startade datorn och började leta efter nya recept. LCHF-ostburgare. Gott.
Skrivbordet var belamrat med hennes och barnens saker. Det stod i den del av vardagsrummet som Leila och Tom kallade för biblioteket, eftersom bokhyllorna stod där. De sa det med en extra betoning, för att markera att de inte på allvar tyckte att en del av deras vardagsrum förtjänade etiketten bibliotek.
Leila var ensam hemma. Victor var och tränade. Var Anna höll till visste Leila inte. Hon berättade aldrig vart hon tog vägen.

36 kommentarer:

  1. tack för den, jag bor i ett bibliotek :)

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, är det en debutant.

    SvaraRadera
  3. Tack för en trevlig smakbit.

    SvaraRadera
  4. Det här lät intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt i den än, så vi får väl se ;)

      Radera
  5. Ny bok för mig! Jag bor i närheten av Täby, så jag blev lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes författarblogg finns här: http://www.jennyforsberg.nu/

      Radera
  6. Tack för smakbiten, det låter som en bok jag kunde tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
  7. Helt okänd bok för mig, men Täby är ju lite bekant... Tack för smakbit! :)

    SvaraRadera
  8. Tack för smakbiten. För mig en helt okänd författare.
    Ha en fin söndag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är debutant och skickade mig boken som recex.

      Radera
  9. LCHF trodde jag var ute. tack för smakebiten! helt okänd författare för mig, men det är väl om jag förstår saken rätt hennes första roman

    SvaraRadera
  10. Tack för smakbiten. Jag ska besöka hennes blogg.

    SvaraRadera
  11. Lchf känns som en aktuell tidsmarkör :)

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten! Spännande med en debutroman :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är det verkligen. Man har inga förutfattade meningar.

      Radera
  13. Den här är på väg hem till mig efter att jag blev kontaktad av författaren, ser verkligen fram emot att läsa den. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag fick ju också boken av författaren. Ingen dum idé att skicka till bokbloggare. Tidningarna är ju dåliga på att recensera böcker nu för tiden.

      Radera