måndag 17 augusti 2015

Tematrio - Vänskap

Lyrans Noblesser har en tematrio, som denna gång handlar om vänskap. Så här skriver Lyran: Det har varit en omtumlande helg med både glädje och sorg. Dottern fyllde tio, vilket firades med buller och bång. På lördagen avled dock en gammal klasskamrat, vilket har påverkat mig starkt. Det här temat, Lena, är därför till dig. Tills vi ses igen... Berätta om tre böcker som handlar om vänskap!

Jag väljer en bok som handlar om vänskapen mellan en människa och ett djur, en om vänskapen mellan herre och tjänare och en om vänskapen över generationsgränser.

Jag börjar med James Bowens Gatukatten BobBoken beskriver ett mycket annorlunda människoöde (och kattöde). Gatumusikern James Bowen har fått en träningslägenhet medan han försöker bli av med sitt drogberoende. Då träffar han på en skadad, röd gatukatt, som fullständigt förändrar hans liv.
Han ger katten namnet Bob. Katten visar sig vara osedvanligt intelligent och snart är de båda oskiljaktiga. James tar hand om Bob, och detta att han för första gången är ansvarig för någon annans välbefinnande gör att han blir mer motiverad än någonsin att reda upp sitt liv.
Livet är inte lätt för James, för han har hela tiden kravet på sig att varje dag få ihop pengar för att klara överlevnaden för sig själv och Bob.
James Bowen skriver sålunda om sitt eget liv tillsammans med Bob, och det är en både roande och rörande berättelse.

Khaled Hosseinis bok Flyga drake handlar om den något komplicerade vänskapen mellan en pojke och en ung tjänare. Flyga drake är en gripande berättelse om pojken Amir, som växer upp tillsammans med den unge tjänaren Hassan. De delar det mesta, men Amir kan ändå inte förmå sig att säga att Hassan är hans vän. De är ju inte jämlikar.
När Amir deltar i drakflygartävlingarna är det Hassan som är draklöparen, som springer allt vad tygen håller för att hämta drakar som besegrats.
Hassan gör allt för Amir, men när Amir blir vittne till hur Hassan utsätts för övergrepp förmår han inte hjälpa honom. Amirs skuldkänslor gör att de båda pojkarna skiljs åt.
När Afghanistan ockuperas av Sovjetunionen flyr Amir och hans far till USA. Åren går och Afghanistan drabbas av ännu större olyckor genom att talibanerna kommer till makten.
Historien kommer ikapp Amir och han tvingas återvända tillbaka till Afghanistan för att äntligen nå försoning.

Slutligen får det bli en bok om vänskap mellan olika generationer. Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman är faktiskt en helt fantastisk bok. Den handlar om Elsa som är nästan åtta år och som har en sjuttiosjuårig mormor som är galen. Stå-naken-på-balkongen-och-skjuta-med-paintballgevär-på-män-som-vill-prata-om-Jesus-galen. Men hon är också Elsas bästa, och enda vän. Det är in i mormors sagor Elsa flyr på nätterna. Till en värld där alla är annorlunda, och då behöver ingen vara normal.
När mormor dör efterlämnar hon en serie brev, med ursäkter till folk som hon gjort illa. Det gör att Elsa får lära känna alla dem som bor i huset.
Jag vill understryka att detta inte är en barnbok, även om den vid första påseendet kan ge det intrycket. Den handlar om hur vi vuxna har så svårt att leva tillsammans och med oss själva och det krävs ett barn för att se igenom allt. Lite av barnet som upptäcker att kejsaren är naken.
Boken är mycket underhållande, men samtidigt innehåller den så mycket allvar. Det är en bok som jag bara måste rekommendera.

32 kommentarer:

  1. Kända böcker men inte läst dem ännu men finns i bokhyllan

    SvaraRadera
  2. Känns nästan som att jag är den enda som inte läst om katten Bob...kanske dags att göra nånting åt det.

    SvaraRadera
  3. Flyga drake har jag läst, men inte de andra

    SvaraRadera
  4. Flyga drake ska jag läsa. Och kanske Backman pga är en snackis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyga drake är mycket bra.
      Backmans bästa bok är En man som heter Ove.

      Radera
  5. Gatukatten Bob är jag lite nyfiken på, men jag är inte säker på att jag klarar att läsa en sorglig(?) bok om en katt.

    SvaraRadera
  6. Oj, har faktiskt läst alla tre! Samtliga riktigt bra böcker. :)

    SvaraRadera
  7. Backmans bok har jag inte läst.

    SvaraRadera
  8. Fin trio, jag har läst alla tre. Min mormor kom också med i min trio :)

    SvaraRadera
  9. För en gångs skull böcker jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det är alltid roligt när det händer :D

      Radera
  10. Har bara läst Flyga drake ännu, de andra står och väntar i bokhyllan.

    SvaraRadera
  11. Har för en gångs skull läst alla böckerna i din trio och de två översta tyckte jag mycket om, men hade lite svårare för mormorshistorien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lyssnade på den som talbok när jag låg på sjukhus förra sommaren men somnade hela tiden så jag var tvungen att skaffa den när jag kom hem. :)
      Men jag gillade den.

      Radera
  12. Fin trio! Bob har jag ännu inte läst, men han ligger i hyllan. De andra två håller jag helt och hållet med om, fantastiska böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas Hosseini snart ger ut en ny bok!

      Radera
  13. Jag är inte alls förtjust i Backman, han är för babblig för mig. Och så borde det finnas med en varningstext i boken om att man inte alls får mata hundar med choklad, hundar blir jättesjuka av choklad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ingen hund. Det är en "wors" ;)

      Radera
  14. Backmans bok är den enda som jag har läst och den tyckte jag väldigt mycket om :) Gatukatten Bob är jag väldigt sugen på att läsa.

    SvaraRadera