torsdag 12 november 2015

De fattiga och de rika

Nej, det här inlägget kommer inte att handla om romanen De fattiga och de rika. Istället tänkte jag tala om en debattartikel i Expressen som jag läste nu på morgonen. En ung kvinna vid namn Linn Svansbo är besviken på sitt parti, socialdemokraterna, för att regeringen inför gränskontroller idag.
Jag tänkte strunta i att recensera regeringen och inte heller tänkte jag tala om flyktingpolitiken. Det är en helt annan sak som slår mig när jag läser Svansbos debattartikel.
Hon beskriver hur hon sitter på tåget mellan Göteborg och Stockholm efter att ha tagit ett glas vin på ett hotell i Göteborg. I tågvagnen ser hon en kvinna som har en väska som kostar 20000 kronor. Själv har hon en väska som kostar 10000 kronor. Hon har en dator med sig som kostar 13000 kronor. Hennes mamma funderar på att resa utomlands över jul.
Jag tror mig förstå hur hon tänker. Hon vill säga att "vi" har det otroligt bra. Men min reflektion blir en annan. Linn Svansbo har det bra, men det gäller inte alla andra.
Hur ska en kvinna som tar ett glas vin på hotellet istället för en fika på ett café, som köper väskor för 10000 kronor, dator för 13000 kronor och som har en mamma som kan göra utlandsresor lite hux flux kunna ha en aning om hur landets låginkomsttagare har det? Hur vet hon att en annan persons väska kostar 20000 kronor? Jag går över huvud taget inte in i affärer som håller sådana priser. Men det skulle vara roligt att ha råd att ta med barnen på en utlandsresa.
Jag tror att vi ser ett stort problem här när det gäller det offentliga samtalets representativitet. Storstadsjournalister och partiföreträdare lever i en helt annan värld än dem de vill representera. Svenska och utlandsfödda människor med låga inkomster har de möjligen sett på bild.
Vi har en situation där den välmående klassen säger till underklassen att den måste vara solidarisk, för "vi" har det ju så bra.
(För övrigt finns det inte en enda med arabiskklingande namn i Linn Svansbos trappuppgång. De skulle kanske inte passa in i bilden när hon kommer hem med en ny märkesväska för 10000 kronor.)

2 kommentarer:

  1. Jag säger som ungdomarna säger nu för tiden: Word! (om de nu inte hittat ett annat uttryck). Det är så lätt att vara präktig när man har mycket pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. För att nu inte tala om alla som visar sin solidaritet genom att "gilla" på Facebook. Det är helt gratis men de kan känna sig goda efteråt.

      Radera