torsdag 10 mars 2016

Veckans utmaning - Vilken är din dammigaste bok?

Veckans tisdagsutmaning från Kulturkollo. Så här skriver Ulrica: 
Den här veckan vill vi gärna höra om din dammigaste bok eller läsupplevelse.
Tolka det dammiga som du vill. Kanske är det din favoritklassiker? Eller det tristaste du någonsin läst? Visa oss den äldsta boken du äger, ditt bästa antikvariatsfynd eller den hyllvärmaren du haft längst i hyllan. Rota långt in i bokhyllan och berätta om det dammigaste du har.

Jag har inte orkat ta någon bild, men min dammigaste bok är en liten psalmbok, som jag vårdar ömt. Den är tryckt 1911 och det är sålunda den Wallinska psalmboken, gillad och stadfäst av Konungen 1819.
Den har tillhört min morfar, som var född 1900. Hans namn, Olof Hultbäck, står skrivet med bläck på en av de första sidorna. Där står också: "Minne av konfirmationsdagen den 7/4 1915 av moster Amalia"
Inte helt lätt att läsa psalmerna, för texten är skriven med så kallad frakturstil.

8 kommentarer:

  1. Sådana där minnen är ju oskattbara.

    SvaraRadera
  2. Sådant är trevligt att spara på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, även om man inte direkt tar fram dem dagligdags. Jag var tvungen att leta ett par minuter innan jag hittade var den var undanstoppad.

      Radera
  3. Ja men va fint har både psalmböcker och biblar efter mina föräldrar, ett kärt minne.

    SvaraRadera