onsdag 4 maj 2016

Jag är pilgrimen

Titel: Jag är pilgrimen
Originalets titel: I am pilgrim
Författare: Terry Hayes
Förlag: Bazar Förlag (2015)
Antal sidor: 787

Så är jag då äntligen klar med Jag är pilgrimen av Terry Hayes. Det är inte för att boken skulle vara dålig som jag skriver så, för det är den inte. Men den är på nästan 800 sidor, så det har tagit tid.

Pilgrimen har dragit sig tillbaka. Underbarnet på den hemligaste organisationen inom amerikanska underrättelsetjänsten lever numera sitt liv som en vanlig man på Paris gator. Men han är den enda som ser sambanden mellan de bestialiska morden på olika platser i världen, när en perfekt plan rullas ut för att begå ett fruktansvärt brott mot mänskligheten.

Det är en mycket bra debutbok av Terry Hayes. Möjligen kan jag tycka att det finns lite för många saker och personer att hålla reda på. Hade han arbetat bort ett par hundra sidor, tror jag inte att det hade gjort något. Ibland är språket lite klyschigt, men det ska kanske vara det i spänningsromaner.

Författaren håller i alla fall ordning på alla trådar och lyckas knyta ihop den. De sista hundra sidorna var riktigt spännande och bladen vände sig själv. Så det var väl värt mödan att läsa denna tjocka bok.

Kaosutmaningen får denna bok svara mot punkt 18: Läs en tegelsten (=bok på över 500 sidor).

2 kommentarer:

  1. Får hoppas att han redigerar lite hårdare till nästa bok, för det finns (oftast) ingen anledning att skriva böcker som är 800 sidor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, varje idé som poppar upp i författarens huvud måste inte sättas på pränt :)

      Radera