söndag 16 oktober 2016

En smakebit på söndag - Vindsjälar

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken som jag ska börja läsa nu heter Vindsjälar  och är skriven av Mons Kallentoft.

Smakbiten i denna pocketutgåva är hämtad från sidan 9:

Tove andas. Går Drottninggatan fram. Njuter av den varma sommarluft som fyller hennes lungor.
Sekelskifteshusens fasader liknar kulisser av sand i det nyvakna solljuset.
Klockan är bara kvart över sex.
Hon borde vara trött men är det inte.
Kroppen är vaken, huvudet likaså, och musklerna känns friska, som om hela hon hade aptit på dagen, den hunger en människa bara känner när hon vet att hon ska göra något som har betydelse för någon annan.
Det finns ingen kyla i luften, så hon fryser inte trots att hon bara bär en tunn sommarklänning. Det har varit varmt denna sommar. Och soligt. Men inte lika sinnessjukt varmt som sommaren får några år sedan. Hon orkar inte tänka på vad som hände den sommaren. Har lagt det bakom sig.

36 kommentarer:

  1. har bara läst någon enda titel av Mons Kallentoft. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag måste ta med den här serien i min serieutmaning nästa år. Har bara läst de fem första, de med årstiderna, men "element"-böckerna står redo i hyllan :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst något av Mons Kallentoft och tror inte riktigt han skriver min typ av böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min fru fick den tillsammans med nån tidning tror jag. Hon ville inte läsa den så då fick jag den.

      Radera
  4. Har bara läst en bok av Kallentoft, får räcka så. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Jag har läst en bok av honom, men det var lite för hemskt våld för min smak. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Jag har läst ett par eller om det var tre böcker om Malin Fors men sen blev jag lite trött på den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten! Har inte läst något av den författaren.

    SvaraRadera
  8. Jag läste några av böckerna i Malin Fors-serien och gillade inte hans stil. Men Herkulesserien (som han skriver med Markus Lutteman) gillar jag däremot skarpt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte än vad jag tycker om hans stil, för jag har inte kommit så långt.

      Radera
  9. Jeg har ikke lest noen av bøkene til Mons Kallentoft. Det skyldes først og fremst at mannen min og jeg prøver å få lest de norske krimforfatterne. (Ikke det at vi rekker over dem heller) :-) Men jeg har alltid likt coverene brukt på bøkene og tenker at en dag ... :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, omslagen verkar man ha satsat på :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Jag gav upp Kallentofts böcker efter de med årstiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar inte vara en populär författare bland bokbloggarna.

      Radera
  11. En författare jag ännu inte läst något av.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns så många författare. Märkligt, med tanke på hur svårt det är att få ett manus antaget...

      Radera
  12. Har bara läst en av honom, vi passade inte riktigt ihop...

    SvaraRadera
  13. Den här serien har jag tänkt att jag ska prova någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Jag gillar Kallentoft, ska snart ge mig på den nya av honom

    SvaraRadera
  15. Svar
    1. Tack Mrs C! Turligt nog läste jag ditt meddelande kl 20:08 så jag kunde skynda mig att sätta på TV:n. Mycket intressant om valet av Dylan som nobelpristagare!

      Radera
  16. Har bara läst första boken i denna serie av Kallentoft, men har flera till som väntar i bokhyllan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köper du hela serier på en gång? Det låter vågat.

      Radera
  17. Tack för smakbiten! Jag har läst och gillat årstidsböckerna, men har ännu inte kommit vidare med elementen. Får ta tag i det nu under de mörka höstkvällarna som jag gissar att vi har framför oss :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det verkar allt bli både mörkare och kallare :(

      Radera