lördag 12 november 2016

Allt jag inte minns

Titel: Allt jag inte minns
Författare: Jonas Hassen Khemiri
Förlag: Albert Bonniers Förlag (2015)
Antal sidor: 332

Jag har sett Jonas Hassen Khemiri nämnas på så många ställen att jag till slut insåg att jag var tvungen att köpa en av hans böcker. Det blev Allt jag inte minns.

Förväntansfull började jag läsa och jag blev så - besviken. Jag läste sida efter sida och jag kände att jag inte begrep någonting. Boken kändes rörig med sina många passager där någon berättar om en person som visst hette Samuel. Det var en sådan där bok som kan få mig att allvarligt överväga att lägga den ifrån mig och ta en annan.

Men jag fortsatte att läsa och tur var väl det, för romanen växte ju längre in i berättelsen jag kom och jag blev alltmer fascinerad av Khemiris sätt att lägga upp romanen och jag ville bara läsa mer. Jag läser ofta när jag just har lagt mig för natten och det var svårt att lägga boken ifrån sig. Bara ett par sidor till...

Man förstår ganska snart att något mycket allvarligt har hänt Samuel. "Författaren" intervjuar människor som kände Samuel väl. Laides och Vandads intervjusvar presenteras ofta omväxlande med varandra och snart märker man att deras uppfattning om vad som har hänt inte är lika. Med hjälp av de fragmentariska berättelserna kan läsaren steg för steg bilda sig en uppfattning om vad det faktiskt är som har hänt.

Ett mycket intressant sätt att berätta en historia, och när jag läst klart boken förstår jag bättre varför Khemiri nått berömmelse.

För dig som tänker läsa boken vill jag gärna ge följande råd: Verkar boken seg i början, så ge den tid. Läs mer, så kanske du liksom jag sakta inser bokens kvalitéer.

4 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den jag med men håller med om att den var lite knepig i början, innan man riktigt förstod upplägget.

    SvaraRadera