fredag 25 november 2016

Bästautmaningen - Förintelsen

Lyran har en utmaning - Bästautmaningen. Så här skriver Lyran denna vecka: Ända sedan jag var tonåring, och kanske egentligen alldeles för ung, har jag läst romaner om andra världskriget och Förintelsen. Och fortfarande ges det ut nya böcker som bidrar till att förstå det som hände.

Berätta om den bästa bok ni läst, eller den bästa film/TV-serie ni sett, som skildrar Förintelsen.

Ett otäckt tema, men ändå viktigt. Förintelsen får vi aldrig glömma. Att komma på den bästa boken eller den bästa filmen i det här sammanhanget är inte lätt. Jag väljer att lyfta fram en film som kanske inte är den första man tänker på.


Det är filmen Sophies val (Sophie's choice) med Meryl Streep i huvudrollen. Meryl Streep spelar den polska immigranten Sophie Zawistowski, som försöker skapa sig ett nytt liv i Brooklyn.
Men det som kommit att prägla hennes liv är det val hon en gång tvingats göra. Jag vill inte komma med några spoilers, men det är en mycket bra film.

22 kommentarer:

  1. Å Sophies val, en sådan hemsk och grym historia. Jag har både läst och sett. Valet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag såg filmen var jag inte alls förberedd på vad som var dess mening. En förfärlig historia, men en bra film.

      Radera
  2. Svar
    1. Hoppas den dyker upp på TV så man kan se den igen.0

      Radera
  3. Får nog försöka få tag på den här. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  4. Läste den boken för länge sedan, filmen har jag inte sett.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är en mycket bra film. Passar fint på temat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilden på filmomslaget ger känslan av att det "bara" är en vanlig kärleksfilm, men den är något mycket mer.

      Radera
  6. Känner inte alls till den filmen. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Har inte sett den här filmen, men det borde jag göra. Tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
  8. Läste boken när den kom ut på svenska, var tonåring då och blev så tagen av texten att den sitter kvar än. Filmen har jag aldrig sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var längesen jag såg filmen men valet hon tvingades göra har aldrig lämnat mig.

      Radera
  9. DEN DÄR scenen är outhärdlig, så grym, så vidrig ... jag valde dock en annan film. Och kunde inte låta bli att lyfta fram flera böcker innan jag tog en "bäst".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den förfärlig. Det är nog en av de starkaste filmscener jag sett. Jag minns inte så mycket av resten av filmen, men den scenen glömmer jag inte.

      Radera
  10. En film jag inte hört talas om men det låter som en mycket intressant film om än något mörk. Så tack för tipset.

    SvaraRadera