fredag 24 februari 2017

Bokbloggsjerka 24-27 februari

Bokbloggsjerka i regi av Annikas Litteratur- och kulturblogg. Så här lyder veckans fråga:

Jag kan inte gå in på en bokhandel utan att köpa böcker som jag känner ett absolut tvång att äga just där och då. Jag utgår ifrån att alla känner igen sig (eller har jag fel?), var tror du att detta tvång/denna impuls bottnar i?
Jag kan faktiskt gå in i en bokhandel utan att köpa någon bok. Men det beror nog mest på att jag inte alltid har råd.
Men visst följer böcker med mig hem från bokhandeln, fastän jag borde låta bli att köpa. Boken finns säkert på biblioteket. Men vissa saker måste man bara köpa. Selma Lagerlöfs samlade verk och H C Andersens sagor i tio band tillhör de böcker som jag var tvungen att köpa. De hade så fina röda bokryggar. När jag blir rik (hmm...) så ska jag köpa ett hus där det finns ett stort rum som jag kan inreda som bibliotek. Med tomma bokhyllor kommer jag att helt och fullt kunna följa impulserna och köpa böcker. Jag tror för övrigt att jag ska ta en flyttkartong och lägga ett antal böcker som jag inte kommer att läsa om i den. Då kanske jag kan få plats med alla de där böckerna som ligger ovanpå andra böcker och på märkliga ställen i huset.
Det här var väl egentligen inget svar på frågan. Möjligen kan jag gissa att vi som gillar att läsa tycker om att se böckerna hemma hos oss. Ungefär som vuxna människor jag har besökt som har en massa tågmodeller eller grisar i olika former.

26 kommentarer:

  1. Det händer att jag kommer ut från en bokhandel utan köpt bok, men jag håller mig nog borta från dem om jag inte ska köpa något :)

    SvaraRadera
  2. Jag lånar det mesta jag läser men har ändå fullt av böcker här hemma, för det känns inte riktigt som ett hem om det inte finns några böcker i det känner jag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite märkligt när man kommer hem till folk som inte har några böcker.

      Radera
  3. grisar? Hehe det är kanske något man ska samla på :)

    SvaraRadera
  4. Det händer att jag går ut från bokhandeln utan böcker också. Ibland beroende på priset. Jag blir nog lycklig av att titta på våra bokhyllor också :-)

    SvaraRadera
  5. jag räknar antikvariat som bokhandlar. de är farligare än vanliga bokhandlar. men det går att låna mycket på bibliotek

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den härliga bokdoften känns mycket tydligare i bibliotek och antikvariat än i en vanlig bokhandel.

      Radera
  6. Boksamlandet är säkert inte annorlunda än som du säger tågnördar eller suddgummifreakar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, folk samlar på så mycket konstigt :D

      Radera
  7. Absolut bättre med böcker än tågmodeller eller grisar. :D

    SvaraRadera
  8. Jag brukar ge bort till dotter, barnbarn, mamma och grannar när bokhyllorna blir för fulla. Då kan jag med gott samvete fylla på igen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så länge som du inte kastar böckerna så är det helt okej.

      Radera
  9. Jag tillhör definitivt dem som gillar att se böcker liggande lite här och var i mitt hem och att titta på min bokhyllor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är lite konstiga, men det finns värre åkommor ;)

      Radera
  10. Jag kan knappt gå in i en bokhandel utan att köpa, fast jag egentligen inte har råd. Nu är det dessutom rea.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt känns så billigt, men när dagen är slut kanske det blev många kronor ändå.

      Radera
  11. Jag trivs bra i vår höghuslägenhet, men skulle gärna ha ett biblioteksrum ibland :-) Fast jag gillar att ha böcker överallt omkring mig.

    SvaraRadera
  12. Jag kan besöka en vanlig bokhandel utan att köpa någon bok, men secondhand går inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, där är det svårt att intala sig själv att man inte har råd.

      Radera