onsdag 17 maj 2017

Första provläsaren

Nu har jag fått in ett utlåtande från den första provläsaren av Klockaren (som jag blir alltmer övertygad om ska ha ett annat namn när den kommer ut.) Det är en uppföljare till Skam. Så här skriver provläsaren bland annat:

Jag tycker att din text är mycket trovärdig, antar att det var precis så här på den tiden. Fördomar mot de mindre bemedlade och att överheten styrde och ställde. Att de även frossade å det grövsta. Du förmedlar det väldigt bra. Blir nästan lite komiskt när du upprepar hur mycket det åts och dracks. Tycker nog att det i en bok i nutid skulle kännas som en trist upprepning men här blir det liksom en knorr....
Trevligt också att en del av dina karaktärer, från Skam, återkommer även i denna berättelse. Skulle gärna läsa mer om deras vardagsliv. Utan att därför förta själva brottet. Då skulle ju boken också bli längre.
Själva historien är ju baserad på en verklig händelse men jag tycker att den även kan ses som en helt fiktiv berättelse. Man behöver inte känna till dess historia.

Ingen dum idé alls att försöka fördjupa karaktärerna. Det ska jag verkligen fundera på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar