måndag 19 juni 2017

En smakebit på söndag - När klockan slår fem

Jag är en dag sen med smakebiten den här veckan, men det beror på att jag har köpt ny dator. I lördags lämnade jag in min gamla dator till Elgiganten för att de skulle föra över dokument och bilder till den nya datorn, och detta blev klart nu på eftermiddagen, så nu sitter jag äntligen med min nya dator.

Utan att komma med några spoilers delar man med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser just nu heter När klockan slår fem och är skriven av Denise Rudberg. 

Det är sensommar och Stockholm skakas av ett par överfallsvåldtäkter i de finaste kvarteren på Östermalm. När ett av våldtäktsoffren mördas får åklagarsekreterare Marianne Jidhoff och hennes kolleger ta sig an det känsliga fallet. De misstänker ganska snart att det finns kopplingar till en serie våldtäkter som skedde tjugo år tidigare i Lunds studentkretsar. Tillvägagångssättet då liksom nu är utstuderat - efter att noggrant ha valt ut sina offer tar sig gärningsmannen in i deras hem när de sover.

Smakbiten är hämtad från sidan 22:
Sofia visste inte vad det var som fick henne att vakna. Men när hon öppnade ögonen stod någon där. Ovanför hennes huvud och tittade på henne. Hon kunde inte se hans ögon, han hade något för ansiktet. Hans händer höll i hennes huvud och munnen gick inte att öppna.
- Du ska vara tyst! Och lägg dig på mage. Lägg dig på mage, säger jag.
Hon gjorde som han sa. Låg stilla, bara väntade på att det skulle vara över. Men ingenting hände. Hon kände att han var mjuk, att han försökte pressa. Det gick några minuter, sedan kom första slaget. Först i bakhuvudet. Över ryggen. Han ställde sig upp och sparkade henne i sidan.
- Om du hade haft fönstret stängt hade det här aldrig hänt, väste han. Det här är ditt eget fel.

4 kommentarer:

  1. Har läst hela serien fram t o m den här boken och köpte den sjätte boken på loppis för ett tag sen men har inte hunnit ta itu med den ännu. En trevlig serie. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den här på bokrean, och har nog inte läst någon bok i serien tidigare.

      Radera
  2. Jag har inte läst något alls av Denise Rudberg, genren "elegant crime", låter inte som något för mig. Men jag hittade de två första delarna i en bokbytarhylla så... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara så man halkar in på en ny författare 😉

      Radera