söndag 27 augusti 2017

En smakebit på söndag - Det växte ett träd i Brooklyn 2

Idag är det söndag. Utan att komma med några spoilers delar man på söndagen med sig av ett stycke från den bok man just håller på med att läsa. Spindeln i nätet är bloggen Flukten fra virkeligheten. Boken jag läser just nu är andra delen av Det växte ett träd i Brooklyn och är skriven av Betty Smith.

Förlaget har delat upp boken i två delar. Jag läste klart den första delen den här veckan och läser nu den andra.

Smakbiten är hämtad från sidan 71:

Ännu en gång var det veckan före jul. Francie hade just fyllt fjorton år. Neeley väntade att, som han sade, fylla tretton när som helst. Det såg inte ut att bli någon särskilt bra jul. Det var något galet med Johnny. Han drack inte. Det hade naturligtvis funnits andra tillfällen då Johnny hade slutat dricka, men det var då han hade haft arbete. Nu drack han inte alls och han arbetade inte, och det underliga var att han inte drack men ändå uppförde sig som om han gjorde det.

22 kommentarer:

  1. Nu har jag snart gett upp inför de här böckerna. Kommer förmodligen att skaffa mig dem på ett eller annat sätt :)

    SvaraRadera
  2. De här böckerna är jag så nyfiken på. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Detta är böcker som jag vill läsa, men har inte kommit till skott än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland hoppar andra böcker in i kön 😄

      Radera
  4. den här boken tänker jag läsa. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  5. Nyfiken på dessa, tror inte jag läst isf är det nästan preskiberat. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara svårt att veta då det handlar om nyutgivning. Jag har definitivt inte läst dem förut.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Jag har de här böckerna i hyllan, en 70-talsöversättning. Kanske jag läser dem någon gång... (minns inte om jag gjorde det i tonåren..)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ett förlag lyfter fram en bok som funnits översatt förut. Den verkar i alla fall bli väldigt populär.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Många verkar gilla dessa böcker, så klart blir man då intresserad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir man nyfiken när många talar väl om en bok.

      Radera
  8. Läste del 2 nyligen. Jag tycker mycket om de här böckerna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lättlästa, men ändå har de förmågan att gripa tag i en.

      Radera
  9. Denne boken har jeg solgt hundretals av i sommer :-) Den kom ut i ny norsk oversettelse (første 1946) og ble en av hovedbøkene til bokhandelen jeg jobber på. Så jeg tror halve Norge leste den som sommerbok :-) Men hos oss er den bare en bok.
    Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med rätt marknadsföring borde böckerna ha potential att bli en bästsäljare även i Sverige.

      Radera
  10. En klassiker jag hört om men inte läst. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera